Joka viikko on hävikkiviikko Hotel Sveitsissä

Noin viidesosa kaikesta ravintolaruuasta päätyy jätteeksi Suomessa. Hotel Sveitsi vastaanotti Green Key -sertifikaatin alkuvuodesta 2019 ja yksi keskeisistä teemoistamme on sitoutuminen ruokahävikin pienentämiseen. Hotel Sveitsin ravintoloissa pyrimme omalta osaltamme pienentämään toiminnan ympäristörasitusta ruokahävikkiä seuraamalla ja vähentämällä. Tässä työssä apunamme on Hävikkimestari-ohjelma joka auttaa hallitsemaan hävikkiä, onnistumaan sen vähentämisessä ja parantamaan tulosta.

Hävikkimestarin avulla hävikin hallitsijaksi

Hävikkimestari on sovellus, jonne merkitään kaikki ruoasta syntynyt hävikki, oli sitten kyseessä pilaantunut, epäonnistunut kuin buffetista syömättä jäänyt ruoka. Hävikkiä syntyy, kun ruokaa valmistetaan liikaa tai jos vaikka tapahtuman todellinen osallistujamäärä onkin ennakkotietoa pienempi. Ohjelma kerää hyvin monenlaista tietoa hävikistä. Siihen merkitään paljonko hävikkiä on syntynyt, mitä ruokaa syntynyt hävikki on, mitä varten se on valmistettu vai onko se varastossa pilaantunut ja mistä se on aiheutunut eli onko syy että sitä on valmistettu liikaa, onko ollut esillä jolloin sitä ei enää voida käyttää vai onko raaka-aineita tilattu liikaa. Buffetruokailuissa järjestelmään merkitään asiakasmäärät, jolloin ohjelman avulla voi vertailla hävikin ja asiakasmäärien vaikutusta toisiinsa eli esim. saadaanko hävikki pidettyä suhteessa pienempänä suuremmilla asiakasmäärillä. Sovellus näyttää tämän jälkeen kustannusarvion biojätteeseen heitetystä ruoasta. ”Sovellus käytännössä ilmoittaa kuinka paljon rahaa laitetaan roskiin, mikä viimeistään herättää ymmärtämään mikä vaikutus hävikillä on ravintolatoiminnan kannattavuuteen”, havainnollistaa Hotel Sveitsin keittiömestari ja Green Key -lähettiläs Jenni.

Hävikkiä hallitaan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä

”Viikoittaisella tasolla sovelluksesta seurataan hävikistä aiheutuneita kustannuksia, hävikin laatua eli mitä on heitetty kuluneen viikon aikana pois ja mistä syistä. Näihin ei ole tarkoitus puuttua kaikkiin kerralla vaan pienin askelin lähdemme toteuttamaan muutosta ja tekemään parempia tuloksia. Ja on hyvä puuttua ensin niihin mistä selvästi suurin osa hävikistä syntyy. Esimerkiksi sovellus voi kertoa, että lounaalla on toistuvasti heitetty paljon hiilihydraattilisäkettä roskiin. Tästä oppineena puutumme annosmääriin ja pudotamme valmistettavan lisäkkeen määrää ja seuraamme onko päätöksien avulla pystytty seuraavan parin viikon aikana tekemään kyseiseen hävikkiin muutosta. Ihanteellista on valita joka viikko uusi kehityksen kohde, jotka voivat olla pieniäkin asioita” kertoo Jenni sovelluksen annista Hotel Sveitsin toiminnalle.

Lisätietoa Hävikkimestari-sovelluksesta » 
Lisätietoa Hotel Sveitsin Green Key -sertifikaatista » 

 

Palaa